Біологія

В Концепції біологічної освіти головною ціллю шкільної біологічної освіти XXI століття визначено формування біологічно грамотної творчої особистості.  Відбиваючи специфіку й можливості змісту навчального предмета, стратегічні цілі біологічної освіти трансформуються в конструктивні, які спрямовані на засвоєння учнями усіх компонентів змісту освіти: знань про природу, способів діяльності з її вивчення, досвіду творчої діяльності, емоційно-ціннісного ставлення до світу, а на цій основі – формування життєво важливих компетентностей.
Результативність процесу навчання повністю залежить від роботи вчителя. Саме вибір методик та технологій організації навчання впливає на зацікавленість учнів, на їх активність протягом усього уроку, на їх ставлення до навчання, до оточуючих, на вміння спілкуватися з однолітками та старшими людьми, на розвиток здоров′язберігаючих вмінь.
                        Урок – це пошук. Для учнів – пошук знань, для вчителя – пошук ефективних методів та прийомів навчання, які спонукатимуть учнів отримувати знання різними способами. Одним із таких способів спонукання до пошуку істини є створення проблемної ситуації. Постановка проблемних питань – загальновизнаний шлях розвитку творчого мислення.
Формувати ключові компетентності учнів під час проведення уроків  мені дає змогу впровадження в практику інтерактивних технологій. Внаслідок застосування цих технологій в учнів формуються вміння спілкуватися один з одним, вислуховувати і аналізувати думку іншого, переконувати, доводити свою точку зору, таким чином формуються комунікативні компетентності. Окрім цього учні навчаються   самостійно працювати (без домінанти вчителя), самі корегують свої знання – це розвиває інформаційні компетентності.  Найкраще мені вдається організувати проведення таких інтерактивних вправ: «ажурна пилка», незакінчені речення, мікрофон, «ротаційні трійки», «займи позицію» та «зміни позицію».
Пропоную до вашої уваги урок біології у 7 класі «Запилення», що є складовою теми «Розмноження і розвиток рослин».  Цей урок проводжу з використанням презентації, що виводиться на монітор комп′ютерів.

Тема. ЗАПИЛЕННЯ
Мета. -   Сформувати в учнів знання про процес запилення, його механізм
         та способи;
           - розвивати розумові здібності та якості учнів, прагнення до самоосвіти, самовдосконалення;
            -   формувати уміння застосовувати теоретичні знання у прикладних
         сферах діяльності;
           -    виховувати емоційно-ціннісне ставлення до природи.
Тип уроку. Засвоєння нових знань.
Терміни і поняття. Запилення, самозапилення, перехресне запилення,
         штучне запилення, нектарники.
Обладнання. Папки з правилами роботи за інтерактивними технологіями,
         критерії оцінювання навчальних досягнень учнів з біології,     таблиця "Будова квітки", комп’ютери, мультимедійна презентація.
Хід уроку.

                                                                  Немає нічого впорядкованішого,
                                                                  ніж природа.
                                                                                              Цицерон.
І. Розминка.
Логічна вправа "Постав на місце".
Складіть девіз уроку з "розсипаних"   слів: навчати, добре, знати, хто, все, хоче, того.
Відповідь: Добре того навчати, хто хоче все знати.

ІІ. Актуалізація опорних знань.
Давайте пригадаємо основні терміни і поняття, що вивчалися нами в темах "Квітка" та "Суцвіття".
         Діти проводять взаємоопитування по ланцюжку.

ІІІ.Повідомлення теми і завдань уроку.
Тема. Запилення.
Завдання.
·        ознайомитися з процесом запилення;
·        розглянути способи запилення;
·        розглянути умови здійснення запилення;
·        розглянути взаємозв’язок будови квітки із способом запилення.

ІV. Мотивація навчальної діяльності.
Постановка проблемного питання.
         У різних рослин віночок може бути великий та яскравий, а може бути дрібний і непоказний, або взагалі відсутній. Чи випадкова така будова квіток? З чим це пов’язано?
         Учні висловлюються.

V. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу.
Будова квітки пов’язана із процесом запилення.
Запилення – це процес перенесення пилку з тичинок на приймочку маточки.
Існує декілька способів запилення.
Организационная диаграмма

         Ознайомитися із особливостями кожного зі способів пропоную вам за інтерактивною технологією "Ажурна пилка". Правила роботи за даною технологією можна нагадати зі збірничка.
         Утворюємо 3 домашні групи.
Завдання для груп:
І група – Самозапилення; підручник ст. 114.
ІІ група – Запилення перехресне вітром; ст.114.
ІІІ група – Запилення перехресне комахами; ст. 115.

Звіт груп.

Ми ознайомилися з двома із трьох способів, але ж існує ще й штучне запилення. Що собою становить цей спосіб нам розкажуть учні, що готували домашній проект.
         Учні представляють презентацію "Штучне запилення".

Усі описані способи запилення приводять до того, що на маточках квіток одних рослин може опинитися пилок інших рослин. Але проростає пилок тільки в тому випадку, якщо він потрапив на квітку того ж виду рослини. Приймочка маточки й пилинки мають здатність розпізнавати одне одного. Ніколи пилок дуба не проросте в маточці яблуні, а пилок кульбаби – у маточці берези. Отже, статеве розмноження в природі можливо тільки між рослинами одного виду.

VІ. Осмислення й узагальнення знань.
1.     За будовою квітки (учням подається зображення квітки) визначити спосіб запилення рослини.
2.     Заповнити таблицю у робочому зошиті, ст. 44(Андерсон О.А. Зошит з біології учня 7 класу. - К.:Школяр.).
Обміняйтеся зошитами і проведіть взаємоперевірку (правильні відповіді записані на дошці) та оцініть, користуючись критеріями оцінювання.

VІІ. Підсумки уроку.
Інтерактивна вправа "Мікрофон"
·        На уроці ми вивчили ….
·        Існують такі способи запилення ….
·        Ці знання мені знадобляться ….
·        Мені найбільше сподобалося ….

VІІІ. Д/з.
Вивчити § 29, дати відповіді на питання "Поміркуйте".

Проблемне творче завдання: Які переваги мають перехреснозапильні рослини над самозапильними?

Немає коментарів:

Дописати коментар